achtergrondplaatje

U bent hier

Het UDL Fundament

'Firm Goals, Flexible Means'. 

Wat betekent dat? Dat leerdoelen helder moeten zijn èn vrij van middelen. Dat geeft ruimte om te kijken op welke verschillende manieren de student dat beoogde doel zou kunnen  bereiken.

 

Stel jezelf de volgende vragen...

De vragen die je jezelf moet stellen wanneer je start met UDL zijn bij alles:

  1. Wat is het doel?
  2. Is dat écht het doel? 
  3. Is dat doel vrij van middelen? 

 

De toepassing....
Dit klinkt misschien heel makkelijk, maar tijdens de trainingen blijkt dat we hier de meeste tijd aan kwijt zijn. Doelen zijn niet altijd bekend en als ze bekend zijn dan zijn er toch vaak onbedoeld middelen in opgenomen.

 

We doen een vingeroefening aan de hand van het plaatje 'De professor en zijn klas met dieren'

De professor zegt tegen zijn klas met verschillende dieren (o.a. olifant en vis): 'for a fair selection, everybody has to take the same exam: please climb that tree'.

De toets 'klim in de boom' gaat zeker problemen opleveren voor een aantal studenten.

 

Is er ruimte te vinden om dit op te lossen? We volgen de UDL-Fundamentsvragen! 

 

Wat is het doel?

Het doel lijkt te zijn ‘student kan in boom klimmen’. In dat geval is de ‘klim-in-de-boom toets’ passend.
 

Is dat écht het doel? 

Dat kan je je afvragen. Het doel van de professor kan ook zijn ‘student heeft bepaalde hoeveelheid spierkracht’ of ‘student kan samenwerken’ of ‘student weet innovatieve oplossingen toe te passen’. Als de professor een van deze andere doelen nastreeft dan zijn er wel andere toetsen te bedenken om de studenten te laten aantonen in welke mate zij het leerdoel beheersen. Toetsen die toegankelijker zijn en minder ruis bevatten dan ‘klim in een boom’.
 

Is dat doel vrij van middelen? 

Het doel is niet vrij van middelen. Dat is prima indien het doel samenvalt met het middel. Dat is alleen het geval als het doel is ‘student kan in boom klimmen’. In dat geval heeft de professor alleen nog na te denken over welke ondersteuning (in UDL jargon ‘scaffolding’) mogelijk is om de ‘ruis’ van de toets weg te nemen of te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van geen tijdslimiet, het mogen nemen van een aanloop of het gebruik van een hulpmiddel als touwen of klimijzers.

 

Voorbeelden:

'If you think that you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito'
Dalai Lama