achtergrondplaatje

U bent hier

Wat is UDL?

UDL staat voor Universal Design for Learning. UDL is een methode om je onderwijs te flexibiliseren. Zo kun je beter aansluiten bij de verschillen tussen je studenten. Het is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over leren. 

Wat & Waarom

Het huidige onderwijs is vooral gericht op de 'standaard' student. Daardoor blijven veel studenten aan de zijlijn staan. UDL biedt een wetenschappelijk onderbouwd kader om tegemoet te komen aan diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen. Op die manier worden barrières om aan het onderwijs deel te nemen weggenomen, zonder de kwaliteit te verlagen. UDL maakt het mogelijk om massamaatwerk te bieden.

 

Oorsprong

Universal Design for Learning komt voort uit Universal Design (UD). UD is een stroming binnen de architectuur. De kern van deze stroming is: hou bij het ontwerpen van gebouwen en voorwerpen al rekening met de eindgebruiker. Op die manier voorkom je onbedoelde obstakels.

 

Vertaling naar het onderwijs

Als je dat vertaalt naar het onderwijs dan krijg je Universal Design for learning (UDL). UDL neemt als uitgangspunt dat de studentpopulatie divers is en je daarom bij het ontwerpen van je onderwijs al rekening moet houden met de verschillen tussen studenten. Zo voorkom je onbedoelde belemmeringen in je doelen, werkvormen, materialen en toetsen.

 

Het UDL Fundament: firm goals, flexible means.

Als je met UDL begint, begin dan met het UDL Fundament 'Firm Goals, Flexible Means'. Pas vervolgens stap voor stap de drie UDL principes toe:

 

  1. Principe 1 Betrokkenheid (waarom we leren)
  2. Principe 2 Aanbieden van informatie (wat we leren)
  3. Principe 3 Actie & Expressie (hoe we leren). 

 

UDL kan zowel toegepast worden op curriculumniveau als op het niveau van module of vak. Hoe meer principes je toepast, hoe inclusiever en aantrekkelijker het onderwijs wordt. Voorbeelden van UDL vind je onder achtergrond of op de website van CAST.

 

Voor startende en ervaren docenten
UDL blijkt nuttig voor startende en ervaren docenten. Startende docenten gebruiken het UDL raamwerk om zich bewust te worden van hun eigen voorkeuren. Ervaren docenten gebruiken het als een meetlat om de flexibiliteit van hun onderwijs te toetsen en te kijken waar ze verder kunnen optimaliseren. Daarnaast blijkt uit de praktijk dat  UDL helpt bij het verbinden van docenten; het zorgt voor een gemeenschappelijke taal om over het onderwijs te praten en brengt daarmee kwaliteit als cultuur een stap dichterbij.

 

Meer weten? 
Neem contact met ons op voor meer informatie of schrijf je gelijk in voor één van onze trainingen of onze e-course.